Jak analizować stronę w Social Media – Social Crawlytics

Wpływ mediów społecznościowych na SEO jest oczywisty i z dnia na dzień coraz większy. Do mierzenia ruchu, linków i pozycji jest już sporo ciekawych narzędzi, dziś jednak przedstawię Social Crawlytics – narzędzie do mierzenia sygnałów społecznościowych.

Social Crawlytics

Na Social Crawlytics trafiłem we wpisie Karola Dziedzica na Google+, samo narzędzie jest bardzo młode i nie wiele jest o nim informacji w sieci. Autorem tej platformy analitycznej jest Yousaf Sekander z brytyjskiej firmy Elevatelocal.

Co bardzo ciekawe Social Crawlytics jest bezpłatny, zarówno do sprawdzania własnych stron (podobnie jak w Majestic SEO) jak i stron konkurencji. Ograniczeniem jest tutaj limit 500 skanów tygodniowo oraz ograniczenie szybkości robota Social Crawlytics. Ograniczenie szybkości nie dotyczy nas jednak gdy zweryfikujemy własność domeny przez wgranie pliku txt na serwer.

Tworzenie nowego raportu

Tworzenie nowych raportów jest bardzo proste. Po zalogowaniu do Social Crawlytics przez konto Twitter, po prostu wprowadzamy adres strony internetowej, którą chcemy sprawdzić. Raport tworzony jest na poziomie subdomeny, a nie domeny głównej czy podstrony.

Social Crawlytics - Tworzenie nowego raportu

Dodatkowo możemy określić głębokość skanowania strony (poziom 2 lub 3 w większości przypadków wystarczy) oraz powiadomienie o zakończeniu analizy (trochę to trwa) na e-mail lub bezpośrednio na Twittera.

Jeżeli analizujemy własną stronę, warto ją zweryfikować przez plik TXT – przyspieszy to analizę.

Raport Social Crawlytics

Generowanie raporty trwa około minuty (być może dłużej dla większych stron). Otrzymujemy elegancki raport, który jasno mówi nam ile mamy akcji w Social Media, w jakich serwisach i dla jakich podstron. Poniżej raport dla domeny www.seoptimer.com:

Social Crawlytics - Raport z wykresami

Jak widać, Social Crawlytics sprawdza ile mamy lajków/share’ów/+1 itp w serwisach: Facebook, Twitter, Delicious, LinkedIn, StumbleUpon, Digg, Google+ i Pinterest. Analizowana jest każda podstrona serwisu. Jak widać na powyższym przykładzie Seoptimer.com ma najwięcej akcji na Twitterze (52,6%), niestety nie istnieje na StumbleUpon i Pinterest – nad tym muszę popracować :) Wykres słupkowy jest interaktywny, po najechaniu pokazuje ile i na jaki URL mamy „shares”.

Aby dokładniej wgłębić się w analizę, dostępna jest także tabela wraz z sortowaniem kolumn:

Social Crawlytics - Tabela raportu

Ponadto Social Crawlytics oferuje nam ciekawy wykres kołowy Sunburst tree map, prezentujący zależność podstron, ich odległości od strony głównej i shares w social media. Wykres jest oczywiście interaktywny, a poniżej screen dla domeny Seoptimer.com. Dla dużego serwisu, na pewno wygląda to ciekawiej.

Social Crawlytics - wykres kołowy sunburst

Cały raport można pobrać do pliku CSV, celem dalszej obróbki, np. w Excelu.

Podsumowując – Social Crawlytics to bardzo dobre, bezpłatne narzędzie do analizy efektów naszych działań w social media. Największą zaletą jest możliwość bezpłatnego podglądania konkurencji. Narzędzie na pewno przyda się osobom prowadzącym popularne serwisy jak i blogerom, którzy udzielają się w mediach społecznościowych.

Jakie są Wasze odczucia odnośnie Social Crawlytics? Czy znacie inne narzędzia tego typu? Zachęcam do dyskusji w komentarzach poniżej.