Search Marketing Day 2012 – Relacja

W dniach 22-23 maja w Poznaniu miała miejsce druga edycja Search Marketing Day 2012. Ta dwudniowa impreza organizowana przez ekipę MaxRoy składała się z konferencji SEO/PPC/Affiliate pierwszego dnia oraz szkolenia SEO dnia drugiego. Oba te wydarzenia zapowiadałem już wcześniej. Poniżej relacja i moje wrażenia z imprezy.

Wtorek 22 maja, Multikino w Starym Browarze. Na miejscu byłem około 9:15, pani w rejestracji dosyć długo wertowała identyfikatory zanim znalazła mój – ludzi było całkiem sporo. Jak później powiedział mi Cezary, pierwszego dnia było około 150 osób. Cała konferencja była podzielona na dwie ścieżki tematyczne: SEO i PPC/Affiliate, prowadzone w dwóch salach kinowych. Ja uczestniczyłem jedynie w ścieżce SEO, także o PPC/Affiliate nie wiele mogę powiedzieć. Po lekkich problemach technicznych z projektorem, około 10:20 zaczęła się pierwsza prezentacja :)

Dzień #1 – Konferencja SEO

David Harling – Optymalizacja i dystrybucja treści

David Harling - RazorfishDavid Harling @davidharling z Londynu, szef SEO w firmie Razorfish, przybliżał temat planowania i produkcji treści na potrzeby dystrybucji (offsite content distribution). Tematem prezentacji było „Planning and production of optimised content for global offsite distribution strategies”. David przybliżył ciekawe studia przypadków dla Audi oraz ASDA nalężąca do Wall Mart, związane z kreatywnym tworzeniem treści w celu promocji i pozyskiwania silnych linków.

Dixon Jones –  Nowe spojrzenie na jakość linków po Pingwinie

Dixon Jones - Majestic SEODixon Jones @Dixon_Jones także z Londynu, szef MajesticSEO oraz agencji SEM Receptional. Jako szef największej publicznej bazy linków MajesticSEO, Dixon przybliżał temat nowego spojrzenia na na linki i ich jakość w kontekście ostatniej aktualizacji Google Pingwin. Tematem jego prezentacji było „A new way to look at links and quality post Penguin”.

Dixon przybliżył nowe narzędzie poglądowe na jakość linków Flow Metrics czyli wykres Trust i Citation Flow dostępny od niedawna w MajesticSEO. Dokładnie wyjaśniono jak interpretować wykresy Flow Metrics. Dixon przedstawił także kilka tricków w MajesticSEO, np. jak wyszukiwać linków site-wide, które mogą być szkodliwe w czasach po Pingwinie. Ciekawy case jaki przedstawił Dixon, to cały 8 miesięczny proces tworzenia Flow Metrics i szczegóły jego kampanii reklamowej w branży SEO.

Magnus Bråth – Skalowalne SEO

Magnus Brath - PokerListings.comMagnus Brath www.sunsetseo.com z pochodzenia Szwed, obecnie mieszka na Malcie, z firmy Pineberry, specjalista w pozycjonowaniu casino/poker (pokerlistings.com). Magnus prezentował temat „Supersizing your SEO” czyli skalowalne SEO. Jak skalować swoje działania w SEO, jak skalować ilość stron, zapleczy, linków. W jaki sposób przyspieszać i optymalizować procesy pozycjonowania.

Wszystko jest proste gdy masz 10 stron, problemy pojawiają się gdy stron do pozycjonowania i prowadzenia jest 1000, 10 000… Magnus mając doświadczenie w branży poker wiedział o czym mówi. „SEO nie musi być najlepsze, musi być wystarczające” – to ciekawa myśl Magnusa. Dodatkowo podał też kilka ciekawych informacji o skali rynku w USA i Szwecji (kto by pomyślał, że Szwedzi tak spamują? ;))

Ralph Tegtmeier – Czarne jest białe ;)

Ralph Tegmeier - Fantomaster / Logo BotixXRalpf Tegtmeier znany jako @Fantomaster, obecnie szef Logo BotixX (firma w budowie po rozpadzie  dawnej  spółki Fantomaster). Ralph jako ekspert od automatycznie generowanej treści prezentował temat „Turning black into white: Automatic content generation for SEO and Social Networks”. Ralph skupił się na generowaniu kontentu (Black Hat SEO) do zastosowań zupełnie White Hat SEO. Generowany tekst powinien mieć różne długości, różną liczbę akapitów, najlepiej różne zdjęcia i linki w różnych miejscach. Zwykłe powielanie jednego szablonu synonimów do mixów już nie wystarcza ;)

Dominik Wójcik – Haker/Pozycjoner

Dominik Wojcik - Trust AgentsDominik  Wójcik @boeserseo, szef Trust Agents. Niepozorny temat prezentacji „Fast Flux Networks, how they work, and how you can use them to protect your Linknetwork” okazał się być naprawdę ciekawy i myślę, że na wielu prezentacja Dominika zrobiła duże wrażenie tak jak na mnie. Jak wstawić link dofollow na dmoz.org w 5 sekund? Proszę bardzo, Dominik zrobił to live, pokazał także kilka innych bardzo kreatywnych sposobów na pozyskani linków dzięki bugom w różnych zaufanych serwisach. Przybliżono zagadnienia XSS i DNS Cache Poisoning w zastosowaniu Black Hat SEO. Dominik zaprezentował jak można budować linki wykorzystując Trust Rank mocnych nie naszych domen, zupełnie bez ich wiedzy.

Joe Sinkwitz – Co po Pingwinie

Joe "Cygnus" Sinkwitz - Black Hat SEOJoe „Cygnus” Sinkwitz @CygnusSEO z USA, specjalista SEO i Black Hat, szczególnie w branży pożyczek/kredytów. Tematem tej prezentacji było „Great, another update named after animal. Now what?„, czyli co po Pingwinie. Joe nakłaniał do tego aby zbierać jak najwięcej informacji o tym co dzieje się w branżach, o które walczymy. Trzeba analizować swoje domeny, ale i domeny i pozycje konkurencji. Należy zbierać dane, dokładnie i szczegółowo. Dzięki temu po każdej aktualizacji algorytmu Google, będzie nam łatwiej analizować sytuację przed i po aktualizacji, szukać punktów wspólnych i przyczyn. Tak można wyciągać wnioski. Joe podawał przykłady kiepskiego działania Pingwina (frazy: python hosting, buy cialis itp.). Była mowa o przekierowaniach 301, jak wyjść z Pingwina itp. Joe prowadził także szkolenie drugiego dnia, o czym dalej.

Andre Alpar – Panda i Pingwin

Andre Alpar - AKM3Ander Alpar @andrealpar z Niemiec, agencja AKM3.  Andre prezentował tematy na obu ścieżkach konferencji, ja widziałem jedynie tą z SEO – „Panda, Pinguin and other scary Animals”. Choć Google Panda dotknęła nas już dawno temu, okazuje się, że wiele serwisów wciąż ma z nią problem. Andre przybliżał co jest ważne dla Pandy i Pingwina, jakie metryki domen mają związek z filtrami. Należy dbać o markę serwisu (brand), dobre linki, CTR w SERPach, Baunce Rate i czas na stronie. Istnieje spora korelacja tych parametrów z serwisami, które otrzymały kary od Google.

Mikkel Svendsen – Fundamenty SEO

Mikkel Svendsen - deMibMikkel Svendsen @deMib, Duńczyk, szef agencji SEO deMib.com. Mikkel zaprezentował co jest najważniejsze w SEO, jakie są fundamentalne zasady bez których pozostałe działania pozycjonowania nie mają sensu. Temat „Balancing all the SEO tips” skierowany raczej do mniej zaawansowanych pozycjonerów, jednak sposób podania i wyjaśnienie zdecydowanie na wysokim poziomie. Mikkel pokazywał ciekawe modele, np IRTA (Index, Rank, Traffic, Action), wskazówki optymalizacyjne, rozwiązania najczęstszych problemów on-site, np jak radzić sobie z duplicate content. Jak robić audyt, co jest ważne i pilne, a co tylko dodatkiem.

Panel dyskusyjny

Kaspar Szymański - GooglePo prezentacjach prelegentów miał miejsce panel dyskusyjny, trwający około 2 godzin. Poza powyższymi gośćmi w panelu uczestniczył także Kaspar Szymański z Google.  Większość pytań z sali kierowana była do Kaspara, ale i goście mieli wiele do powiedzenia w każdej sprawie. Dyskusja była ciekawa i można było zdobyć kilka interesujących faktów i nowych punktów spojrzenia.

After Party – klub Słodownia

Myślę, że after był udany. Piwo było dostawiane na bieżąco :) Co tu dużo pisać, kto był ten wie.

Dzień #2 – Szkolenie SEO

Drugiego dnia Search Marketing Day 2012 miało miejsce szkolenie SEO prowadzone przez Joe Sinkwitza aka Cygnus oraz przez Raplha Tegtmeiera aka Fantomaster. Pewnym rozczarowaniem może być fakt, że nie na SMD nie przyjechał Martin MacDonald, który szkolenie miał prowadzić razem z Joe. Przyczyny nieobecności Martina nie są mi znane.

Szkolenie prowadzone przez Joe uważam za bardzo ciekawe. Jego styl i podejście do tematu bardzo mi odpowiadało. Nie brakowało też poczucia humoru :) To o czym Joe mówił i pokazywał live:

  • ciekawe programy do budowania linków (o których po polsku nie ma ani słowa w necie!)
  • jak indeksować linki – metody i narzędzia (indexowanie to nie problem, ważne jest wzmocnienie backlinków)
  • jak różnicować anchor text linków: ile procent linków na słowo kluczowe, ile procent keyword+suffix/preffix, ile procent „noise” czyli pseudo organicznych linków
  • jak zdobywać linki z ciekawych miejsc, wykorzystując błędy i bugi skryptów
  • link building dzięki fake press release
  • bitflipping w SEO
  • jak być zawsze w top10 w Bing
  • skuteczne metody przekierowań 301
  • negatywne SEO – kilka sposobów jak wykończyć konkurencje
  • wiele ciekawych przykładów którym warto się przyjrzeć

To tylko część tematów, które spamiętałem. Ogólnie styl Joe jest bardzo bezpośredni, zabawny i luźny. Moja opinia o szkoleniu:

Oceniam szkolenie SEO by Joe Synkwitz za bardzo dobre i na wysokim poziomie. Padły konkrety bez owijania w bawełnę.

To czego Joe nauczył się od widowni: „na zdrowie”, „podaj mi piwo” ;) Tego dnia miałem także okazję zamienić parę słów z Kasparem, dobrze było poznać go osobiście.

Search Marketing Day 2012 – Podsumowanie

Czy było warto jechać? Dla mnie to oczywiste, że tak. Świeże spojrzenie na pewne sprawy, kilka nowych kontaktów, masa ciekawych tricków i pomysłów.  Dwa dni pełne SEO na 100%.

Poniżej wrzucam kilka zdjęć, które zrobiłem. Są niestety bardzo słabe, ponieważ robiłem je telefonem bez lampy w sali kinowej. Na pewno na dniach pojawi się oficjalna relacja na SprawnyMarketing.pl ze zdjęciami dobrej jakości (na sali było robionych sporo zdjęć, a całość nagrana jest na wideo).  Na blogu Artura Strzeleckiego znajdziecie jego relację z Search Marketing Day 2012 wraz z bonusami w postaci wywiadów video z prelegentami i gośćmi.

Search Marketing Day 2012 - Plaketkia ID
Search Marketing Day 2012 – Plaketkia ID
Search Marketing Day 2012 - Magnus Brath
Search Marketing Day 2012 – Magnus Brath
Search Marketing Day 2012 - Dominik Wójcik
Search Marketing Day 2012 – Dominik Wójcik
Search Marketing Day 2012 - Andre Alpar
Search Marketing Day 2012 – Andre Alpar
Search Marketing Day 2012 - Mikkel Svendsen
Search Marketing Day 2012 – Mikkel Svendsen
Search Marketing Day 2012 - Panel dyskusyjny (1)
Search Marketing Day 2012 – Panel dyskusyjny (1)
Search Marketing Day 2012 - Panel dyskusyjny (2)
Search Marketing Day 2012 – Panel dyskusyjny (2)
Search Marketing Day 2012 - Panel dyskusyjny (3)
Search Marketing Day 2012 – Panel dyskusyjny (3)
Search Marketing Day 2012 - Szkolenie SEO
Search Marketing Day 2012 – Szkolenie SEO

Zachęcam do komentowania, pytań i opisania własnych wrażeń z SMD 2012 poniżej.