Plan pracy magisterskiej

Najwyższy czas zabrać się za pracę magisterską. Temat już dawno wybrany – Narzędzia i procesy wykorzystywane w handlu elektronicznym. I na temacie na razie stanęło… Jak widać jest trochę związany z moją pracą zawodową – pozycjonowaniem. Chciałbym przemycić do pracy jak najwięcej na temat SEO, ale zobaczymy jak wyjdzie.

Dziś opracowałem krótki plan pracy, który zamieszczam poniżej. Mam nadzieję, że notki o magisterce będą mnie motywowały do pisania.

Wstęp

Definicja i rodzaje handlu elektronicznego
Przedstawienie podstawowych pojęć jakimi są e-commerce (handel elektroniczny) oraz m-commerce (handel elektroniczny z wykorzystaniem urządzeń mobilnych). Wyodrębnienie podziału na usługi typu B2B (Business-to-Business) oraz B2C (Business-to-Consumer).

Zasięg e-commerce w Polsce i na świecie
Określenie ilości internautów w Polsce i na świecie, jako potencjalnych klientów usług oferowanych przez handel elektroniczny. Informacje o obrotach i zyskach w e-commerce. Określenie najpopularniejszych produktów i usług.

Profil internauty robiącego zakupy w sieci
Na podstawie opublikowanych badań i raportów na temat handlu elektronicznego, prezentacja typowego profilu osoby korzystającej z usług handlu elektronicznego.

Platformy handlu elektronicznego

Rodzaje oprogramowania informatycznego wykorzystywanego w handlu elektronicznym
Opis różnego rodzaju oprogramowania wykorzystywanego w handlu elektronicznym: sklepy internetowe, aukcje internetowe, systemy zarządzania treścią (CMS), systemy zarządzania relacjami z klientem (CRM).

Wybór właściwej platformy programowej
Wskazówki dotyczące wyboru odpowiedniego oprogramowania. Wady i zalety poszczególnych rozwiązań.

M-commerce

Zastosowanie urządzeń mobilnych w handlu elektronicznym
Określenie zastosowań urządzeń mobilnych w handlu elektronicznym. Przegląd usług dostępnych dzięki tego typu urządzeniom: m-sklepy, mikropłatności, bilety autobusowe, opłata za parkowanie itp.

Przykłady wdrożeń m-commerce w Polsce i na świecie
Przedstawienie kilku działających systemów m-commerce w kraju i za granicą.

Sposoby pozyskiwania klientów

Reklama tradycyjna i internetowa
Definicje pojęć SEM (Search Engine Marketing) i SEO (Search Engine Optimization). Porównanie kosztów i skuteczności reklamy internetowej i tradycyjnej. Podział reklam internetowych ze względu na rodzaj (linki, banery, artykuły sponsorowane, blogi itp.). Modele płatności za reklamy (PPI – Pay Per Impression, PPC – Pay Per Click, PPS – Pay Per Sale itp.).

Porównywarki cen
Wpływ internetowych porównywarek cen na świadomość konsumentów. Sposób integracji sklepu internetowego z porównywarką cen.

Programy partnerskie
Sposób działania programów partnerskich. Ich zalety i wady. Przykładowe programy partnerskie.

Pozycjonowanie i optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych
Pozyskiwanie klientów z organicznych wyników wyszukiwarek internetowych. Pojęcie long tail (długi ogon).

Optymalizacja handlu elektronicznego

Użyteczność i dostępność witryny internetowej
Definicja pojęć web usability (użyteczność stron internetowych) oraz web accessibility (dostępność stron internetowych) oraz ich znaczenie w handlu elektronicznym.

Analiza statystyk witryny internetowej
Przedstawienie podstawowych parametrów statystyk stron internetowych. Badanie zachowań użytkowników.

Proponowana literatura:

  • Tomasz Frontczak, Marketing internetowy w wyszukiwarkach
  • Bartosz Danowski, Michał Makaruk, Pozycjonowanie i optymalizacja stron WWW. Jak to się robi
  • Steve Krug, Nie każ mi myśleć!
  • Google Inc., Marketing and Advertising Using Google
  • Liczne publikacje dostępne w Internecie

Aktualizacja – Jeżeli poszukujesz aktualnych informacji z branży e-commerce, sprawdź portal Evigo E-commerce