Pierwsza i druga pozycja – CTR i ruch (Case Study)

Polskich case studies na temat SEO jest jak na lekarstwo, dlatego dziś podzielę się z Wami ciekawym przypadkiem jaki obserwuje.  W pewnej niszy mam dwie różne domeny, które na główną frazę okupują pozycje #1 i #2 w Google.pl. Dziś pokaże Wam na tym przykładzie jaki ruch można zgarniać mając 2 domeny na pierwszych miejscach, jak to się ma do wartości wyszukiwań w Adwords, jaki jest CTR na pierwszych dwóch pozycjach oraz ile więcej wejść można zgarnąć będąc na pierwszym miejscu w Google.pl zamiast na drugim. Konkretne liczby, bez lania wody ;)

Dobrana fraza kluczowa, nazwijmy ja dalej „fraza” (nie istotne jaka, zachowam to dla siebie) posiada według Narzędzia propozycji słów kluczowych Adwords miesięczną liczbę wyszukiwań rzędu 301 000 (przybliżone), 27 100 („do wyrażenia”), 14 800 ([ścisłe]). Są to wartości dla języka polskiego, wszystkie lokalizacje (a więc i poza Polską). Jest to jakiś potencjał. Obecnie na frazę mam 3 domeny w top 10: domana1.pl, domena2.pl, domena3.pl (domeny także zachowam dla siebie). Pod uwagę wezmę tylko dwie pierwsze domeny, ponieważ trzecia weszła do top10 dopiero dziś.

Cały case dotyczy przedziału czasu 25 lipiec – 12 sierpień 2012, to jest 19 dni. Poniższe wartości są przeliczane na okres 19 dni.

Pozycje frazy dla każdej z tych dwóch domen

Pozycje obu domen na frazę są stałe i wyglądają tak:

  • domena1.pl – pozycja 1
  • domena2.pl – pozycja 2

Wykres nie ma tu sensu :) W tym czasie nie było żadnych zawahań pozycji.

Ruch z frazy na obu domenach

Ruch dla obu domen prezentuje się jak na wykresie poniżej. Celowo rozbiłem ruch z frazy [ścisłej] i „do wyrażenia”. Na osi Y zaznaczono odwiedziny według Google Analytics.

Odwiedziny według Google Analytics

Przy okazji warto zauważyć, iż domena1.pl ma dłuższy ogon związany z tą frazą niż domena2.pl.

Pomijając nudne tabelki, podaję ile odwiedzin odnotowały serwisy:

  • domena1.pl „fraza” – 2478
  • domena1.pl [fraza] – 1982
  • domena2.pl „fraza” – 1618
  • domena2.pl [fraza] –  1566

Porównanie Adwords do realnego ruchu

Przyjmując wartości z narzędzia Adwords szacuje ile dziennie jest wyszukiwań:

  • „fraza” – 27 100 miesięcznie; 903,3 dziennie co daje 17 163 wyszukiwań za okres 19 dni
  • [fraza] – 14 800 miesięcznie; 493,3 dziennie  co daje 9 373 wyszukiwań za okres 19 dni

Na tej podstawie obliczam jaki procent wyszukujących wchodzi na stronę, co przedstawia poniższy wykres:

CTR w zależności od pozycji frazy w SERP Google

Wynik jest następujący:

Pozycja #1 daje ruch na poziomie 21,1% wyszukiwań dla dopasowania ścisłego. W dopasowaniu do wyrażenia jest to 14,4%.

Pozycja #2 daje ruch na poziomie 16,7% wyszukiwań dla dopasowania ścisłego. W dopasowaniu do wyrażenia jest to 9,4%.

Należy pamiętać, że są to wyniki tylko dla jednej frazy oraz iż są one przyrównane do wartości szacunkowej narzędzia propozycji słów kluczowych Adwords.

Pozycja domeny a CTR

Nasuwa się tutaj porównanie do badań odnośnie wpływu pozycji strony na jej CTR w wynikach wyszukiwania. Temat ten został dosyć dokładnie przebadany przez SlingshotSEO oraz opisany na Seomoz i przez Mariusza (dotyczy tego samego badania).

Google - CTR w funkcji pozycji w SERP (SlingshotSEO)

W uproszczeniu, pozycja #1 daje nam CTR 18,2%, z kolei pozycja #2  to 10% CTR. W moim casie, wyniki są podobnego rzędu, jest tu jednak zupełnie inna metodologia i baza wyjściowa.

Różnica ruchu na pozycji #1 i #2

Czy warto walczyć o pierwszą pozycje w Google będąc już na drugiej? Trzeba by to policzyć:

Dla frazy w wyszukiwaniu „do wyrażenia” różnica odwiedzin to 860. Pozycja pierwsza zgarnia więc 153% wizyt tego co pozycja druga. Gra jest więc warta świeczki. W dopasowaniu ścisłym wychodzi 126%, więc także nieźle.

Na koniec dodam, że ten wpis stworzyłem w połowie sierpnia i do dziś leżał w zapomnieniu. Na chwilę obecną wszystkie trzy domeny okupują top 3 w SERPach. Być może pokuszę się o przyrównanie top1 do 2, 1 do 3 i 2 do 3. To zależy od Waszego zainteresowania w komentarzach :)