Higiena pracy przy komputerze

Higiena, bezpieczeństwo i ergonomia – te słowa powinny nam zawsze towarzyszyć przy pracy z komputerem. Od czasu gdy przy monitorze spędzam od 8 do 12 godzin dziennie, zwracam na to szczególną uwagę. RSI (Repetitive Strain Injury), ogólne zmęczenie, ból głowy, „ciężkie oczy”, nadmierna senność lub przeciwnie bezsenność to tylko niektóre z objawów nieprawidłowej pracy z komputerem. Celem tego wpisu jest zwrócenie uwagi na problem, który często jest ignorowany, lecz jego konsekwencje mogą być widoczne bardzo szybko.

Dbaj o oczy

Monitor i oczy wymieniają między sobą ogromne ilości informacji. Głównym problemem związanym z monitorami nie jest promieniowanie, lecz fakt, że ludzkie oko pozostaje zupełnie nieruchome przez długie odcinki czasu. Brak ruchu gałki ocznej oraz znaczny spadek częstotliwości mrugania powiek, powoduje znaczne wysuszenie oka. Oczy się męczą, co powoduje znudzenie, zmęczenie, ból głowy. O ogólnym pogorszeniu wzroku nawet nie wspominam.

Jak zapobiegać? Przede wszystkim mikroprzerwy! Co kilkanaście, kilkadziesiąt minut trzeba oderwać wzrok od monitora na chociaż kilkadziesiąt sekund. W tym czasie możemy ćwiczyć oczy! Tak, oczy także można ćwiczyć. Jest wiele materiałów na ten temat. Najprostsze ćwiczenia to naprzemienne patrzenie bliż-dal, ruchy okrężne oka (np.: podążanie wzrokiem po krawędziach monitora, obrazu na ścianie itp). Dobrze robi też zasłonięcie oczu dłońmi (bez docisku) – ciepłe dłonie i brak światła rozluźniają nasz wzrok. Dodatkowym środkiem znacznie polepszającym komfort pracy, są krople nawilżające do oczu. Można je niedrogo kupić w aptece bez recepty.

Dłonie…

Myszka i klawiatura potrafią być bardzo uciążliwe po wielu godzinach pracy. Parę miesięcy temu miałem problemy z prawym nadgarstkiem. Od używania myszki (!) odczuwałem bardzo silne bóle w prawym nadgarstku. Nasilający się ból kompletnie zniechęcał mnie do pracy z komputerem. Rozwiązaniem okazała się żelowa podkładka pod myszkę. Jest to zwykła podkładka wyposażona dodatkowo w żelową poduszeczkę na której opiera się nasz nadgarstek. Zakupiłem taką firmy Speed link (model Gel Mousepad, black SL-6211-SBK). Ból nadgarstka minął po około tygodniu.
podkładka żelowa

Prosty kręgosłup

Ważna jest wysokość stołu i fotela. Równie ważna jest pozycja siedzenia… i tu pojawia się największy problem. Po kilku godzinach siedzenia, choćby nie wiem jak wygodny był fotel, każdy i tak zaczyna przyjmować coraz bardziej egzotyczne pozy. Jedynym rozwiązaniem wydaje się być wstanie i krótki spacer, parę przysiadów…

Programy do walki z RSI

Jest wiele programów przypominających nam o robieniu mikroprzerw w pracy z komputerem. Ja mogę polecić darmowy Workrave. Przypomina on nam o mikroprzerwach, oraz o dłuższych przerwach, w czasie których wyświetla przykładowe ćwiczenia, które możemy wykonać. Workrave działa zarówno pod systemem Windows jak i Linux, posiada polską wersję językową, nie jest uciążliwy, a przede wszystkim jest darmowy.

Workrave - mikroprzerwa

Podsumowując, chciałbym zwrócić uwagę na higienę pracy przy komputerze. Jeśli nie przykładasz do tego specjalnej uwagi i wydaje Ci się, że problem Cie nie dotyczy (mimo iż pracujesz z komputerem) – ostrzegam: kiedyś będziesz żałował.

Życzę wygodnej i nieszkodliwej pracy przy komputerze :)