Co to jest pozycjonowanie?

Ostatnio bardzo często jestem pytany o pozycjonowanie stron internetowych. Spora liczba ludzi, zadaje pytania typu „co to jest pozycjonowanie?”, „od czego zależy pozycja w wyszukiwarce?”, „jak mogę wpływać na wyniki w Google?”, „ile kosztuje pozycjonowanie?” i tym podobne. Chciałbym w tym wpisie pokrótce odpowiedzieć na tego typu pytania…

Czym jest pozycjonowanie?

Pozycjonowanie stron internetowych w wyszukiwarkach, zwane też często SEO (Search engine optimization) jest to zbiór czynności mający na celu osiągnięcie wysokiej pozycji naszej strony internetowej w wynikach wyszukiwarki. Przykładowo, jeżeli jesteśmy producentem zielonych kubków i mamy swoją stronę internetową, to właśnie dzięki pozycjonowaniu nasza strona internetowa będzie jednym z pierwszych linków w wyszukiwarce (np.: Google, WP, Onet, Netsprint). Dzięki temu większa ilość ludzi odwiedzi naszą stronę i być może zakupi nasze produkty.

Od czego zależy pozycja w wyszukiwarce?

Od bardzo wielu czynników. Przede wszystkim konkurencja. Jeżeli nasza fraza (np.: zielone kubki) jest popularna, istnieje wiele stron na ten temat, które w dodatku są pozycjonowanie – o wiele trudniej będzie wypromować taką stronę. Przykład „zielone kubki” jest bardzo prosty do pozycjonowania – jest to dosyć nietypowa fraza, nie wiele stron znajduje się w wynikach wyszukiwania, a w dodatku raczej nie pozycjonują się na „zielone kubki”. Inaczej sprawa wygląda w przypadku takich słów jak nieruchomości, hotele, komputery itp.

Kolejnym czynnikiem wpływającym na pozycję w wyszukiwarce jest ilość i jakość linków z innych stron, które prowadzą do naszej strony. Są to tak zwane Back links BL. Jak zdobywać takie linki? Nie jest to ani proste, ani tanie, a w dodatku wbrew pozorom, trzeba mieć o tym sporą wiedzę, która wykracza poza ramy tego wpisu.

Trzecią podstawową sprawą która wpływa na wyniki naszej strony w wyszukiwarkach, jest sama strona – a dokładniej treść (content) na niej zawarta oraz budowa strony zarówno ze względu na kod jak i strukturę wewnętrznego linkowania itp. Jest tu wiele zagadnień czysto technicznych związanych z optymalizacją stron, na których niestety chyba niewielu programistów/webmasterów się zna – spostrzeżenie własne.

Jak mogę wpływać na wyniki w wyszukiwarkach?

Często słyszę pytania w stylu „mojej strony nie można znaleźć w Google/WP/Onet, co mam z tym zrobić?”. Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na takie pytanie. Przyczyn może być wiele: silna konkurencja, błędy techniczne na stronie, ban/filtr nałożony przez wyszukiwarkę, treść skopiowana z innych stron itp. Jeżeli prowadzisz stronę hobbistycznie, to przede wszystkim dbaj o unikalną treść, wartościową dla Internautów. Udzielaj się na forach itp., umieść link w sygnaturce. Dodaj stronę do kilku większych katalogów stron itp. Jeżeli natomiast chciałbyś wypozycjonować stronę firmową, a nie bardzo wiesz jak… lepiej zleć to jakiemuś pozycjonerowi lub firmie pozycjonerskiej. Dlaczego? Dlatego, że możesz bardziej zaszkodzić takiej stronie niż pomóc. Nieświadome pozycjonowanie może skończyć się filtrem lub banem w wyszukiwarce, a w najlepszym wypadku po prostu stracisz czas.

Kiedy będę pierwszy? Ile trwa pozycjonowanie?

Pierwszy, hmmm może po dwóch tygodniach, może po dwóch miesiącach, a może nigdy. Nikt nie jest w stanie dać 100% gwarancji, że Twoja strona osiągnie daną pozycję w określonym czasie, a jeśli ktoś tak twierdzi – kłamie. Jak długo trzeba pozycjonować stronę? Bez końca. Jeżeli Twoja strona osiągnie wymarzoną, pierwszą pozycję w wyszukiwarce, to wcale nie oznacza, że można przestać pozycjonować. Wręcz przeciwnie. Zaprzestanie takich działań jak zdobywanie linków, może spowodować szybki spadek pozycji. Dodatkowo nie należy zapominać, że konkurencja nie śpi i również dba o pozycje swoich serwisów.

Ile kosztuje pozycjonowanie?

Pozycjonowanie jest drogie! Jeżeli ktoś twierdzi, że wypozycjonuje Twoją stronę za 9,99zł to kłamie, lub się na tym zwyczajnie nie zna. Dlaczego pozycjonowanie jest drogie? Wymaga ono dużych nakładów czasu oraz wnikliwej analizy Twojej strony. Często niemałe pieniądze trzeba wydać na domeny i serwery aby stworzyć zaplecze do pozycjonowania, czasem zatrudnić copywriterów jeśli planujemy zaplecze tematyczne. Praktycznie zawsze trzeba też zając się optymalizacją Twojej strony internetowej, dokonać poprawek czysto technicznych, jak i korekt w samej treści.

Na cenę usługi pozycjonowania na pewno wpływ mają takie czynniki jak ilość/jakość konkurencji, ilość fraz na które chcemy się pozycjonować (np.: zielone kubki, kolorowe kubki, kubki – to trzy różne frazy!) oraz to jak bardzo będzie trzeba przerobić (zoptymalizować) Twoją stronę aby osiągnąć lepsze wyniki.

Pozycjonowanie wymaga sporo wiedzy na temat działania wyszukiwarek, którą trzeba odświeżać na bieżąco, ponieważ wszystko się zmienia praktycznie z miesiąca na miesiąc:) Nie da się także ukryć, że wymaga też sporego doświadczenia, własnych obserwacji i wysnuwania poprawnych wniosków. Nie jest to łatwe, ale na pewno daje satysfakcję :) Mam nadzieję, że choć trochę przybliżyłem zagadnienia SEO ludziom, którzy nie mieli z tym wcześniej wiele do czynienia.